یزدفردا: «اسپیس‌ایکس» اعلام کرده است که موشک بزرگ «استارشیپ» در روز ششم ژوئن برای چهارمین بار پرتاب خواهد شد.

به گزارش یزدفردا: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک غول‌پیکر «استارشیپ»(Starship) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) این هفته دوباره پرواز خواهد کرد.

به نقل از اسپیس، این شرکت اعلام کرد که روز پنجشنبه، ششم ژوئن را برای چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ در نظر دارد.

«ایلان ماسک»(Elon Musk)، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس‌ایکس در حساب ایکس خود، چندین عکس را از موشک ۱۲۲ متری روی سکوی پایگاه «استاربیس»(Starbase) منتشر کرد که محل تولید و پرتاب شرکت اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس است. ماسک در توضیح عکس‌ها نوشت: استارشیپ آماده پرواز است.

استارشیپ قرار بود روز پنجم ژوئن پرتاب شود و هدف روز پنج‌شنبه یک تغییر یک‌روزه نسبت به زمان اعلام‌شده پیشین است، اما اسپیس‌ایکس دلیلی را برای این تغییر ارائه نداد.

پنجره پرتاب روز پنجشنبه در اوایل ساعت هشت صبح به وقت منطقه زمانی شرقی باز خواهد شد. اسپیس‌ایکس پخش زنده این پرتاب را ۳۰ دقیقه پیش از پرواز آغاز خواهد کرد.

همان طور که اسپیس‌ایکس خاطرنشان کرد، پرتاب روز پنجشنبه منوط به دریافت تاییدیه نظارتی و امنیتی است. احتمالا این تأییدیه مربوط به اصلاحاتی است که اسپیس‌ایکس باید آنها را برای دریافت مجوز پرتاب استارشیپ انجام دهد و «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» آنها را بررسی می‌کند.

استارشیپ تا به امروز سه پرواز آزمایشی را در آوریل ۲۰۲۳، نوامبر ۲۰۲۳ و ۱۴ مارس سال جاری انجام داده است. برنامه پرواز چهارم شبیه به پرواز سوم خواهد بود که در آن، مرحله «سوپر هوی»(Super Heavy) در خلیج مکزیک و مرحله بالایی در اقیانوس هند فرود خواهد آمد.

اسپیس‌ایکس در توضیح ماموریت خود نوشت: چهارمین آزمایش پرواز، تمرکز ما را از دستیابی به مدار، به نشان دادن توانایی بازگشت و استفاده مجدد از استارشیپ و سوپر هوی معطوف می‌کند. اهداف اولیه، اجرای یک فرود نرم در خلیج مکزیک با تقویت‌کننده سوپر هوی و دستیابی به ورود کنترل‌شده استارشیپ خواهد بود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا